måndag 31 mars 2014

Arbetsuppgift: Sverigedemokraterna

Tumba gymnasium
Arbetsuppgift i Samhällskunskap 2 – Vårterminen 2014
Sverigedemokraterna och det svenska statsskicket

Uppgiftsbeskrivning

Ni arbetar självständigt. Var och en väljer ett arbetsområde som sätter ”Sverigedemokraterna” i fokus. Här kommer några tips på möjliga arbetsområden:
a.       Politisk analys: Vad är Sverigedemokraterna för sort politiskt parti? Vad har partiet för ideologi? Studera partiprogrammet och dra slutsatser!
b.      Verksamhetsanalys: Hur har Sverigedemokraterna agerat under sina två år i Riksdagen? Vilka motioner har man lämnat till Riksdagen? I vilka frågor har man arbetat med Alliansen respektive oppositionen? Du skulle kunna ta dig till Riksdagens hemsida och ta del av det rika innehållet i arkivet!
c.       Medieanalys: Hur har Sverigedemokraterna framställts i massmedia? Hur mycket utrymme har partiet fått? Hur har uppmärksamheten påverkat partiet, dess väljare och folket i allmänhet?
d.      Jämförelse: Ett annat liknande parti: Det finns partier som har liknande ståndspunkter som Sverigedemokrater när och fjärran i Europa (Danmark, Grekland, Norge, Ukraina m.fl.). Välj ett sådant parti. Vilka likheter och skillnader kan du hitta mellan Sverigedemokraterna och partiet du har valt när det gäller partiernas organisation, ideologi osv.?
e.       Jämförelse: Ett annat liknande parti: ”Ny demokrati” bildades i Sverige 1991 och lyckades med konststycket att ta sig till Riksdagen redan samma år. Den politiska tiden i Riksdagen blev dock kort för ”Ny demokrati”. Du ska ta på dig uppgiften att jämföra Sverigedemokraterna med ”Ny demokrati” utifrån olika aspekter! Vilka likheter och skillnader kan du hitta i dessa partiers organisation, ideologi osv.?
f.       Ekonomisk analys: Här ska du gräva dig in i Sverigedemokraternas ekonomi! Ta reda på vad partiets framgångar har inneburit för partiet och hur har man utnyttjat denna situation för kommande framgångar!
g.      Internationell jämförelse: Analysera gärna Sverigedemokraternas budskap i ett internationellt perspektiv och jämför partiets ideologi med broder- och systerpartier i andra länder!

Examination
Uppgiften examineras genom en skriftlig inlämning samt en kortare muntlig redovisning (helst med PowerPoint). Observera ni måste ta med ert material för att jobba aktivt på lektionerna genom läsning, sammanfattning eller materialsamling.

Material
Använd er av Sverigedemokraternas material, Riksdagens material, Representanter för politiska partier, Internet, tidningar, läroböcker, andra böcker och intervjuer med människor och/eller myndigheter från ditt/ert land. Var källkritisk!
Ange era källor i arbetet


Tid:
Vi börjar arbetet måndagen 24 mars. Inlämningen skall ske senast söndagen 6 april 2014. Era rapporter och redovisningsunderlag skall skickas till mig senast samma dag.


Elever och valda arbetsområde:
Alexandra                           G
Annie                                  C
Basma                                 A
Beatrice                              D
Björn                                   A
Claudia                               A
Cynthia                               A
Edessa                                A
Elin                                     B
Erika                                   C
Gul                                      D
Gynaj                                  C
Hilda                                   E
Hillevi                                 B
Johan                                  G
Malke                                  C
Maria U                              A
Michelle                              A
Queen                                 D
Ramtha                               A
Rawina                               A
Simon                                 G
William                               C

Följande elever har ännu inte angett ett område:

Maria D
Nader Sani,

31 mars 2014

1 kommentar: