fredag 18 oktober 2013

Demokratins gränser, Upproren efter Muhammedkarikatyre

Samhällskunskap 2
Arbetsuppgift 3
Demokratins gränser
Upproren efter Muhammedkarikatyrer



Arbetsuppgift 3 är en individuell arbetsuppgift. Tidigare har vi arbetat med begreppet ”Demokrati”. Nu går vi vidare och undersöker demokratins synliga och osynliga gränser. Detta gör vi genom att först undersöka en problematik som för några år sedan uppstod kring den danska tidningen Jyllands-Postens publicering av de så kallade Muhammedkarikatyrerna, en publicering som vållade (och vållar) en hel del problem runtomkring i världen (och speciellt i en del länder där majoriteten av befolkning är muslimer). Enligt Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Muhammedbilderna_i_Jyllands-Posten) var det så här:

”Muhammedbilderna i Jyllands-Posten var tolv satirteckningar som publicerades i den danska dagstidningen Jyllands-Posten den 30 september 2005. Bilderna sades föreställa den islamiske profeten Muhammed. Vissa av bilderna antydde ett samband mellan islam, terrorism och kvinnoförtryck. Syftet med publiceringen var enligt tidningen att väcka debatt kring press- och yttrandefriheten

Publiceringen ledde till enorma protester bland stora grupper muslimer över hela världen. Uppgiften ni har fått hjälper er på traven för att dra generella slutsatser när det gäller frågan om demokratin och viktiga gränsdragningar när det gäller våra fri- och rättigheter.



Uppgifterna:

  1. Vad känner du redan till?
Ta ett papper och skriv det du redan vet om dessa karikatyrer och händelseutvecklingen kring dessa. Formulera sedan för ämnet relevanta frågeställningar som du gärna skulle vilja ha svar på.

  1. Många och åter många liv står på spel:
Läs artikeln ”Minst sex döda i protester under måndagen”, text som DN publicerade den 6 februari 2006 på ”http://www.dn.se/nyheter/varlden/minst-sex-doda-i-protester-under-mandagen”.
Skriv till en början ditt totala intryck av händelsen.
Förklara sedan följande begrepp:
-          Karikatyr
-          Manifestation
-          Generalstrejk
-          Frilansjournalist
-          Ambassad
-          Konsulat
-          Skärmytsling
-          Imam
-          Milis

  1. Varför är det ett tabu att avbilda profeten Muhammed?
Det råder bildförbud både i judendom och i islam. Därför hittar du inga bilder i synagogan eller moskén. Läs texten ”The taboo on picturing the prophet” som nyhetssajten Aljazeera publicerade samma dag som ovan. Artikeln kan du hitta på ” http://www.aljazeera.com/archive/2006/02/2008410103518931152.html”. Svara på följande frågor:
-          Vilken roll spelar Muhammed för muslimer?
-          Hur ser muslimer på Koranen och hur tolkar många muslimer Koranen i fråga om avbildningar av Muhammed?
-          Förutom att man faktiskt avbildar profeten (som ej får förekomma) på vilket/vilka sätt menar man att bilderna är kränkande?

  1. Dagens Nyheter hjälper att få svar på frågorna:
På DN har man samlat ihop en del intryck rörande frågan. Läs artikeln: ” http://www.dn.se/nyheter/varlden/fragor-och-svar-om-muhammedkarikatyrerna”. Svara på följande frågor:
-           Varför har DN vänt sig till Leif Stenberg?
-           Vilken/vilka frågor som DN ställer anser du är mest relevanta?
-           Vad anser du om Stenbergs svar på dessa frågor?
-           Hur ställer sig Stenberg till religionsfriheten?
-           Vilken fråga får ett dåligt svar?
-           Hur uppfattar du svaren?
-          Vilken/vilka ytterligare fråga/frågor vill du ha svar på?



  1. Det gör även Svenska Dagbladet:
Även SvD har vänt sig till experterna. Läs artikeln ”Experter ger svar om krisen med Muhammedteckningarna”, även den från 6 februari 2006. Den hittar du på: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/experter-ger-svar-om-krisen-med-muhammed-teckningarna_273719.svd
-          Vad säger experterna om varför frågan blossade upp tre månader efter publiceringen?
-          På vilket sätt menar man att bilderna skapat ytterligare splittringar mellan ”den muslimska världen” och ”västvärlden”?
-          Hur skiljer experternas synvinklar på frågan om konflikten kan växa ytterligare?

  1. Ta reda på hur anhängarna till publicering av de nämnda karikatyrerna försvarar publiceringen!

  1. Försök att med kunskaper som du har erövrat svara på frågorna du/ni ställde i ditt svar på A.

  1. Nu ska du med utgångspunkt från dina svar på A - F samt tankegångar uttryckta från andra personer andra likartade exempel och dina egna tankegångar skriva om demokratins och de demokratiska spelreglers förtjänster och brister.
Några exempel på uttryckta från andra personer följer:

Inlämningen skall ske via publicering i bloggen senast klockan 23:45 fredag 8 november 2013.

Betygskriterier:
·         För att nå minst E måste du tillfredsställande svara på uppgifterna A – E samt skriva översiktligt om demokratins och de demokratiska spelreglers förtjänster och brister.
·         För att nå minst C måste du även utifrån ovanstående samt visa förmåga att analysera frågan och identifiera orsaker och konsekvenser med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp. Du ska även visa att du kan söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet.

·         För att nå betyget A måste du kunna genomföra ovanstående på ett nyanserat sätt och ge förslag om åtgärder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar