Hillevi Perkola
Sa12Sa
Samhällskunskap
Demokratins gränser
Upproren efter Muhammedkarikatyrer
A.
Jag kände inte till något av detta innan, men det jag har
fått reda på hittills av lektionen och internet beskriver jag översiktligt
genom följande:
I ett nyhetsbrev i en dansk tidning publicerades det karikatyrbilder
av profeten Muhammed, vilket har blivit en världsomfattande nyhet. En del av de
12 bilderna antyder ett samband mellan islam, terrorism och kvinnoförtryck
vilka många, huvudsakligen muslimer, blivit illa berörda av. Bilderna är
skapade av Lars Vilks som bl.a. är en svensk konstnär och konstkritiker.
Dessa frågor skulle
jag vilja ta reda på:
·
Varför
finns inte bildförbudet inom kristendomen när det finns inom islam?
·
Varför var
det inte tillåtet att avbilda Muhammed?
·
Vad var
det främsta syftet med publiceringen av Muhammedkarikatyrerna?
B.
När en sådan händelse sker på grund av karikatyrbilder som
publicerats i en tidning, känns det väldigt onödigt att flera liv ska behöva
undsättas, och människor ska skadas, på grund av den tryckta artikeln. Att människor
tar illa upp av en vrångbild av en profet är begripligt, men att slänga
bensinbomber i den danska ambassadens trädgård i Iran, tycker jag är att gå
till överdrift. Det blir såklart en påföljd att poliserna öppnar eld mot folket
för att hålla människorna borta och skydda ambassaden. Jag tycker också att det
är lite överdrivet att många tar alldeles för illa upp. Det känns som att det
hela har förstorats lite för att det har med islam och Muhammed att göra. Många
karikatyrer har publicerats bland media om t.ex. Jesus och kristendomen och förlöjligats
i bland annat animerade serier på tv, bilder på internet m.m., men det tar inte
anhängare till kristendomen lika hårt på, vilket antagligen beror på att det
inte finns bildförbud inom kristendomen.
Hur jag har uppfattat dessa begrepp beskrivs nedan:
Karikatyr: En
vrångbild, en förlöjligande bild av någon eller något.
Manifestation: En demonstration för att uttrycka åsikter.
Generalstrejk: En stor strejk där nästan alla arbetstagare vägrar
att arbeta, vilket kan hindra samhället från att fungera.
Frilansjournalist: En journalist som gör uppdrag utan fast
anställning.
Ambassad: En statlig organisation som är utomlands och vilken är
till för att stödja kommunikationen med landet.
Konsulat: Representation av en stat i ett annat land.
Skärmytsling: En mindre strid eller tvist som oftast sker
oplanerat.
Imam: Andlig islamisk ledare, böneledare.
Milis: En beväpnad folkmängd, som sedan ordet militär uppkom från.
C.
Att avbilda Muhammed tar många muslimer som något kränkande
och förlöjligande av deras religion. Muhammed är en stor ledare som muslimerna anförtror
sig till och för dem är han som en slags budbärare från Gud. Det Muhammed säger
är alltså nästan heligt, och att förlöjliga honom ses som att förlöjliga
religionen i fråga. Att han spelar en stor roll för muslimerna är alltså inget
nytt. Koranen är muslimernas heliga bok som innehåller Guds (Allahs) budskap.
Många muslimer tror att koranen förbjuder bilder av mänskliga figurer, men i
själva verket står det inte tydligt skrivet att det är förbjudet. Det är enbart
vissa verser från koranen som kan tolkas som att Allah och hans profeter inte
kan avbildas av någon mänsklig. När muslimerna får se sin store ledare som de
älskar, bli kränkt och förlöjligad, känner många människor sig kränkta
personligen. Att förödmjuka en ledare till en religion leder till att
muslimerna själva känner sig kränkta, eftersom de tror på detta, och det blir
som ett skämt för andra som inte känner likadant som dem. Man har alltså inte
bara gjort profeten Muhammed till åtlöje, utan även islams anhängare.
D.
Jag tror att man har vänt sig till just Leif Stenberg för
att han är en universitetslektor i islamologi. Alltså måste han vara väldigt
kunnig om islams kultur, historia och religion eftersom han föreläser om detta
för studenter.
En fråga som jag tycker är relevant som DN ställde är fölande:
Reaktionerna blev massiva efter publiceringen - kan man
översätta det muslimer känner mot Jyllands-Posten med något som vi lagom
kristna skulle reagera lika starkt på?
– Maria Engman
– Maria Engman
Citat från DN ”Nej, lagom kristna svenskar har inte samma
känslor för sin religiösa tradition. En av mina kollegor ställde frågan i radio
om man kanske skulle kunna jämföra med vad en förälder skulle kunna känna om
dess barn förnedras”.
Jag tycker att Leif Stenbergs svar var helt okej, men det är
svårt att koppla något religiöst med ett barn som förnedras, eftersom att det
är så många som skulle ta illa vid sig av att någon förnedrar ens barn till
skillnad från Muhammedbilderna där det nästan bara är muslimer som reagerar.
Jag förstår sambandet i exemplet han tog upp; att någon man älskar blir
förnedrad, men jag skulle vilja haft ett bättre svar på frågan med något som
har att göra med t.ex. de kristnas tro eller liknande. Han skrev att ”lagom
kristna svenskar inte har samma känslor…”, men det hade varit lite enklare att
förstå tycker jag ifall han försökte få fram något sådant att jämföra med.
En annan fråga som jag anser som väldigt viktig är:
Varför är det förbjudet/känsligt att avbilda profeten Muhammed?
– Magnus
Varför är det förbjudet/känsligt att avbilda profeten Muhammed?
– Magnus
Stenberg skrev bl.a. ”Under islams första århundraden
(600-1000-tal), formades en norm som inom sunnitisk islam att förbjuda
avbildningar av varelser som har en själ. Inom shiitisk islam kan bilder av
Muhammed förekomma, men de blir förbjudna om människor vill tillbe dem. I
modern tid kan man inte upprätthålla ett allmänt bildförbud och bildförbudet
har börjat gälla i första hand Muhammed”.
Svaret vi fick tyckte jag var bra och han förklarar vad som
ligger bakom det så kallade ”bildförbudet”. Han skrev att det hade funnits en
debatt inom kristendomen ifall det skulle finnas ett bildförbud, men där
förlorade de som ville ha det. Han skrev också att Koranen är svårtolkad,
liksom alla andra religiösa texter, och därför har människor tolkat
bildförbudet olika eftersom det inte står klart och tydligt att det är
förbjudet i koranen.
Jag tror att Stenberg tar en neutral ställning till
religionsfriheten eftersom att han inte verkar vara varken för eller emot
islam. Religionsfrihet handlar om att människor ska ha rätten att tro på vad de
vill, och jag tycker att Stenberg svarar på frågorna på ett bra sätt, då han
inte säger om något är rätt eller fel, så att man själv får välja hur man vill
tolka svaret och vad man vill tro på, vilket jag tycker är helt rätt när det
gäller religionsfrihet. För övrigt uppfattar jag hans svar som bra, och man
fick svar på frågorna som läsarna hade skickat in.
Men det var en fråga som jag tyckte fick ett lite mindre bra svar:
Vilket stöd finns det i koranen för att utföra dessa
våldshandlingar som vi ser idag?
– Tomas Strandberg
– Tomas Strandberg
För att besvara Tomas Strandbergs fråga skrev Leif Stenberg
bl.a. ”Men mittfåran av sunnitisk islam anger att våld blir tillåtet inom
sharia-rättens ram vid militära angrepp”. I svaret skrev han inte tydligt att
det inte alls fanns något stöd från koranen att utföra våldshandlingar, som
Tomas hade frågat. Det fanns stöd vid militära ingrepp, men inte annars. Jag
tycker hela svaret var lite otydligt och jag skulle velat få den besvarad så att
man fick reda på ifall det var tillåtet och fann stöd från koranen i över huvud
taget, inte bara gällande militära angrepp.
E.
Vad säger experterna om varför frågan blossade upp tre månader efter
publiceringen?
Som jag har förstått det säger experterna ungefär såhär:
Innan allting hastigt började så riktades denna publicering
om Muhammed karikatyrer mot Danmark, och fördes sedan över till den
internationella kretsen och avgörandet kom sedan med i det palestinska valet.
Folket gav stöd åt islamisterna och då började de extrema islamisterna och de
folkliga grupperna att agera och det var då det började blossa upp. I samband
med att det finns en islamistisk fobi i Danmark och att man avvisade
protesterna i höstas har det hela blivit något som har gjort inverkan på hela
den muslimska världen.
På vilket sätt menar man att bilderna skapat ytterligare splittringar
mellan ”den muslimska världen” och ”västvärlden”?
Det har länge funnits en uppfattning om att västvärlden
attackerar islam, och det tidigare har funnits osämja mellan dem. När då en
tidning från västvärlden publicerar något som trycker ned islam, blir
konflikterna förstorade eftersom att det redan legat något i bakgrunden till
att de inte korresponderar. Experterna säger också att det inte bara handlar om
publiceringen i den danska tidningen, utan också hur det hela sköttes. Från
Danmark har det hela spridit sig till andra europeiska länder, vilket inte har
gjort det bättre med förhållandet mellan islam och västvärlden, utan tvärtom.
Hur skiljer experternas synvinklar på frågan om konflikten kan växa
ytterligare?
Jan Hjärpe säger att ifall extremgrupperna lyckas informera
den muslimska befolkningen om sina extrema tankar så kommer folk känna sig
förnedrade av det västvärlden skapat och då är det fullt möjligt att
protesterna kan göra så att folk börjar planera att göra sprängattentat mot
västvärlden.
Salam Karam säger att vi kan vänta oss vad som helst, av vem som helst. Även om denne inte har med majoriteten av muslimerna att göra, så kan personen planera terrordåd. Det handlar om unga människor som är lättprovocerade och inte om en organisation som planerar att göra något.
Mohammad Fazlhashemi säger att det värsta som kan hända är att det utvecklas till en kamp mellan den muslimska världen och väst. Det kommer då att bli en fejd och ”Det ger vind i segel för de islamitiska krafterna”. Bin Ladin kommer att ha en orsak för att ”ge sig på” Fogh Rasmussen och Gyllands-Postens chefredaktör.
De alla tänker på ungefär samma sätt rörande ifall detta kan
utbreda sig och växa ytterligare. Salams synvinkel på det hela verkar vara att
det är de unga människorna, vilka är lättast att påverka som kommer dra igång
det hela, medan Jan tycker att det ligger hos extremgrupperna ifall det kommer
bli en ännu större konflikt eller inte. Mohammad säger ingenting om vilka han
tror kommer ta tag och göra konflikten större, men han pratar om fejden som att
den kommer växa vilket som.
F.
Ta reda på hur anhängarna till publicering av de nämnda karikatyrerna
försvarar publiceringen!
Ingen direkt försvarar artikeln i Jyllands-Posten, förutom
JP själv då. Men samtidigt erkänner chefredaktören att han har gjort ett
misstag. ”När en chefredaktör erkänner att han har gjort en felbedömning och
säger att han inte skulle ha gjort det han gjorde om han visste vad det skulle
leda till, då bör han säga upp sig, säger Ellemann-Jensen”, citat från svt.se.
Den danska regeringen försvarar publiceringen med att påstå att det handlar om
yttrandefriheten, men Jyllands-Postens påhitt är ett missbruk av yttrandefriheten
och bryter mot Genève-konventionen, (samlingsnamn för fyra överenskommelser om
internationell rätt för humanitär behandling). I den står det klart och tydligt
att man inte får hetsa mot religiösa minoriteter.
G.
Jag tänkte nu försöka svara på de frågor som jag ställde
under punkt A.
·
Varför
finns inte bildförbudet inom kristendomen när det finns inom islam?
Det är svårt att jämföra dessa tre religioner, men i
allmänhet så är kristendomen inte ”lika stark”. I Sverige finns det många
svenskar som är ”lagom troende”, vilket blir svårt att jämföra med islam då de
flesta är mycket troende. Förut fanns det en debatt om ifall det skulle finnas bildförbud
i Sverige, men de som ville ha ett bildförbud förlorade, så det är därför vi inte
har det idag.
Under islams första århundraden formades en regel som
förbjöd avbildningar av varelser som har en själ. Bilder av Muhammed kan
förekomma inom shiitisk islam, men det är förbjudet att tillbe dem, och i
nutiden kan man inte bevara ett allmänt bildförbud och det är därför som bildförbudet
har börjat gälla i första hand Muhammed eftersom det är så många som tillber
honom.
Jag tror att kristna inte är riktigt lika troende som
muslimer för att det ska finnas ett bildförbud inom kristendomen. Ifall det
skulle komma en omröstning ifall ett bildförbud skulle inskaffas i dagsläget,
så tror jag att en majoritet av befolkningen skulle rösta nej.
·
Varför var
det inte tillåtet att avbilda Muhammed?
Som jag skrev i svaret innan så var det inte tillåtet att
avbilda en varelse som har en själ. Ifall man avbildad en profet kunde det
tolkas som avgudadyrkan.
·
Vad var
det främsta syftet med publiceringen av Muhammedkarikatyrerna?
Tidningen själva skriver att syftet med publiceringen var
att väcka en debatt om press- och yttrandefriheten. Detta ledde till häftiga
protester som påstod att bilderna var kränkande, rasistiska och medförde en
känsla av islamofobi. Alltså så gjorde den danska tidningen allt det här bara
för att få folk att reagera? Var deras plan att bråka ännu mer med den islamska
världen? Det låter som något väldigt umbärligt för mig.
H.
Nedan tänkte jag förklara vad jag tycker om tillgångarna och
bristerna med demokratin och de demokratiska spelreglerna.
Att ha demokrati i ett land betyder att folket själva, (till
viss del) får föra fram sina åsikter och ge förslag om hur de vill att landet
ska styras. Det är fördelaktigt eftersom att i princip vem som helst kan ha ett
eget ställningstagande till olika frågor, men en brist är också att det ändå inte
är helt demokratiskt. Folket bestämmer inte helt själva, utan de har bara ”en
del” av makten i samhället, inte all makt.
Med spelregler så tolkar jag det som att man vill ha svar på
vilka för-och nackdelar det finns med fri-och rättigheterna inom detta. När det
gäller just denna händelse så är det mest yttrandefriheten det rör sig om,
vilket jag tycker är den viktigaste grundlagen som vi har i Sverige. Det är en
stor tillgång att vi har yttrandefrihet, för utan det så skulle man inte få
uttrycka sina tankar och åsikter. Sen finns det ju såklart avgränsningar på vad
man egentligen får säga, men om vi inte skulle haft det så skulle alla uttryckt
sig exakt hur de ville, och kränkt, förnedrat och varit rasistiska mot andra,
vilket man såklart inte vill i ett samhälle.
I den här händelsen har skaparen av Muhammed-bilderna, Lars
Vilks, tagit sig friheten att rita de han kände för. Hans bilder har också
blivit publicerade i en tidning där de har framstått som väldigt provocerande
och förolämpande, och vissa kan tycka att han har gått över gränsen. Så det är
alltså en brist med yttrandefriheten enligt mig – att folk kan ta sig friheten
och uttrycka sig exakt hur de vill utan hänsyn till andras känslor.
Sammanfattningsvis så tycker jag att den här händelsen har varit
lite umbärlig. Jag tycker inte att det borde vara skillnad på att man gör
karikatyrer av någon från islam, eller någon från kristendomen eftersom de båda
två är religioner och jag tycker att de borde ha ungefär samma förutsättningar.
Att kristna inte tar lika illa upp över karikatyrer av Jesus som muslimer gör
av Muhammed, har vi fått reda på att det kan ha och göra med att det är fler
troende inom islam. Men fortfarande, bild som bild? Sedan att Jyllands-Posten
publicerade bilderna som väldigt kränkande, de kan kännas väldigt onödigt att
göra sådant bara för att få folk att reagera angående yttrandefriheten. Men jag
tror att ifall detta hade hänt inom kristendomen så hade folk reagerat på ett
helt annat sätt. Man kanske inte hade brytt sig så mycket, eller kanske till
och med tyckt att det varit roande. Det är svårt att säga i och med att de båda
religionerna är så olika.
Tumba gymnasium
SvaraRaderamåndag 18 november 2013
Hej Hillevi!
Jag hoppas att du har det bra!
Tack för dina svar. Det är så roligt att se att jag har alltid haft rätt när jag har hävdat: "Hillevi är en tjej med stora resurser!"
Dina svar är välavvägda, korrekta och välformulerade. Att betrakta din språkbehandling av svaren är en nöje!
Du kommer att utvecklas ännu mera. Ta stegen!
Vi ses,
Nader