fredag 8 november 2013

Elin Aronsson: Demokratins gränser; Upproren efter Muhammedkarikatyrer

Elin Aronsson Sa12Sa
Samhällskunskap 2 Tumba Gymnasium
Lärare: Nader Sani
Ht 2013-11-08


Demokratins Gränser
Upproren efter Muhammedkarikatyrer


A. Vad känner du redan till?
- Jag känner inte till något av dessa karikatyrer eller händelseutvecklingen.

Frågeställningar:
Vad är karikatyrer?
Vad vill dessa karikatyrer?
Hur reagerar den utsatta?


B. Läs artikeln ”minst sex döda efter protester under måndagen”, text som DN publicerade den 6 februari 2006. Skriv till en början ditt totala intryck av händelsen.
- Jag ser problemet såhär: alla islamister är arga och aggressiva för att den danska dagstidningen publicerade Muhammedbilder som antydde ett samband mellan islam, terrorism och kvinnoförtryck. Inom islam får inte Mohammed bilder visas och även fast dessa protester uppstod och de bad tidningen ta tillbaka det de hade publicerat gjorde de inte det.
Jag förstår inte varför den tidningen eller landet accepterar att publicera något som stör en religion. Jag är inte troende men jag accepterar att andra tror på något eller följer religionens regler osv. När dessa manifestationer uppstod borde ju tidningen ta tillbaka publiceringen. De borde ha tänkt från början vilka konsekvenser som kunde bli så att detta inte skulle uppstå. Landets ryckte förvärras och uppror i andra länder förstör också, även människor dödas vilket nu har hänt. Som ateist förstår jag dock inte varför problemet blev så stort som det blev. Varför ska de behövas skadas människor, stängas ambassader och förstöra saker. Inget av det är nödvändigt och så allvarligt anser jag inte att det är.jjhkjhförstöra saker. n utsatta?ch förstöra saker. Se får se ort som det blev. varför as och uppror i andra länder förstör också

Förklara följande begrepp:
·      Karikatyr – En karikatyr är en framställning av en persons karaktäristiska drag eller hållning på ett överdrivet sätt så att en skrattretande effekt uppstår.
·      Manifestation – Är en demostation för att uttrycka sin åsikt.
·      Generalstrejk – Betyder att alla arbetstagare lägger ner arbetet så att landet står stilla.
·      Frilansjournalist – Är en journalist som självständigt väljer uppdrag.
·      Ambassad – Är en diplomatisk representation av högsta rang från en stat eller regent till en annan stat eller regent.
·      Konsulat – Är ett lands representation på en viss ort eller i ett främmande land.
·      Skärmytsling – Är en mindre sammandrabbning.
·      Imam – Är en person som inom islam är en religiös funktionär. (oftast men).  Imam betyder präst eller böneledare men benämningen har ingenting med prästerskap att göra.
·      Milis – Är en militär eller paramilitär enhet. (beväpnade stridande grupper)



C. Varför är det ett tabu att avbilda profeten Muhammed?
Tabu betyder heligt eller förbjuden. Inom islamistiska traditionen är det en synd att se profeterna men endast för de som tillber dem.
Muhammed har en central roll i den muslimska tron som guds budbärare vilket gör han till Allah.  Alla följer inte koranen exakt utom de som verkligen vill. Genom att följa koranen ska man hitta rätt för att inte synda här på jorden, men även att hitta rätt livet och livet efter döden.
Ingen kan avbilda en gud på ett acceptabelt sätt som visar dess ”skönhet” så gudomligt som de ser han. Så genom att man försöker avbilda Allah så förolämpar man islam och visar därmed ingen respekt.

D. På DN har man samlat ihop en del intryck.
DN har vänt sig till Leif Stenberg för att han har en doktorsexamen inom islamologi.

Hans uppfattning om muslimer är att de ser sin religion som en grundläggande del av människans identitet. Men för de flesta har man olika identiteter beroende på vilken roll man har för tillfället. T.ex. om man jobbar så kommer säkert yrkesidentiteten fram mer än om man på kvällen sen tränar ett fotbollslag, då kommer tränar instinkterna fram. De olika synsätt på identiteten i olika samhällen utvecklas i Västeuropa. I det här fallet med Jyllands-Posten skriver han är en kränkning av muslimernas identitet.

Robins fråga om hur en vanlig muslim ser på andra i världen som inte följer koranen tycker jag var en intressant fråga. Lite relevant fråga men mer intressant kanske.
Leif svar på detta var att de flesta inte bryr sig om vad en icke muslim gör ifråga om matvanor. De reagerar dock emot heliga hån eller kränkningar mot dem, t.ex. att håna Muhammed. För muslimer blir det som att någon annan driver med en närstående person eftersom Muhammed har en stark koppling till den troende muslimen. Det är ett ganska bra svar på min fråga om hur de utsatta reagerar kring det här med Muhammeds karikatyr.
Gustav Engman ställer en relevant fråga om det hela verkligen är så som det visas i media, eller om islamisterna gör sig till framför journalisterna. Stenberg svara med att det delvis är rätt att de gör sig till men ”om de hade varit starkt folkligt förankrade protester borde det kanske ha varit fler demonstranter ute på gatorna”[1]

Jan-Eriks fråga om hur det kommer sig att en tidning som ingen läser i ett land lyckas mobilisera i så stora massor fanns det inget riktigt svar på. Han berättar inte om hur det kom sig att man ens hittade dessa bilder i tidningen utan svarar mer på att muslimer känner sig utsatta pga. Den politik som finns i världens mest ledande stater.
Förutom det tycker jag att Leif svarade på frågorna på ett bra sätt, svaren kändes genomtänkta och han ville inte säga emot någon och heller inte vanära en religion eller person. De personer som fick svaren har nog blivit belåtna.
De frågor jag kanske saknar eller själv skulle vilja ha svar på är, vad han tror är anledningen till att publiceringen inte togs bort och varför det hela ledde till en generalstrejk i Iran.


E. Svenska Dagbladet har också vänt sig till experter.
- Jan Hjärpe och Salam Karam nämner att det islamistiska och icke-islamistiska valet i Palestina var en av anledningarna till att reaktionerna kom så sent. När islamisterna försökte få fram material till att landet ska vara islamistiskt hittades bilderna på Mohammed i Danmarks tidning. Att Mohammed bilderna publicerades över huvud taget började med en tävling där man bad läsarna att skicka in karikatyrer om Islam som de skulle använda sig av.
- Konflikter mellan länderna har alltid funnits men förvärrats genom först Danmarks utgivning i sin tidning och sen att andra länder tagit del av den publiceringen som sedan utbrett sig i västvärlden. Det blir mer våldsamheter och missförstånd länderna emellan när en påbörjad grop grävs djupare.

- Jan Hjärpe påstår att om extremgrupperna lyckas mobilisera folkets åsikter i muslimska världen blir otäckt. Den muslimska världen vill ha demokrati vilket gör att extremgrupperna poängterar att det är just de mänskliga rättigheterna som gör att de blir förnedrade.
Salam Karam skriver att vi kan vänta oss vad som helst, att några unga provocerade människor, som inte har med majoriteten av muslimerna att göra, kan utföra ett attentat.
Mohammad Fazihashemi anser att det värsta som kan hända är att det blir en strid mellan den muslimska världen och väst. Han förmodar att Fogh Rasmussen och Jyllands-Postens chefredaktör då kommer få tackkort av bin Ladin med flera för att de gett dem en anledning att starta ett bråk vilket leder till att det islamistiska samhället blir starkare.
Svaren från de tre experterna skiljer sig inte så mycket från varandra. Jan anser att dessa ”extremgrupper” kan mobilisera folkets åsikter i den muslimska världen och Mohammad tror också att det hela kan leda till någon form av strid mellan dem och väst. Salam tror även på någon from av attentat som kan utföras av några få personer.



[1] http://www.dn.se/nyheter/varlden/fragor-och-svar-om-muhammedkarikatyrerna/

1 kommentar:

  1. Tumba gymnasium
    måndag 18 november 2013

    Hej Elin!

    Jag hoppas att du har det bra!

    Tack för dina svar. Du har inte tagit dig genom samtliga frågor men du har gett mycket bra och välfyllda svar på frågorna du har behandlat.

    Det är så roligt att ha dig i gruppen och det är så roligt att ha möjlighet att arbeta med dig under tre år. Tack och lov är halva tiden kvar!

    Vi ses,
    Nader

    SvaraRadera