Demokratins gränser –
Samhällskunskap 2 – Arbetsuppgift 3 – Johan Sa12Sa
A)
Jag visste inte mycket om
dessa karikatyrbilder innan du gick igenom dem på lektionen. Jag var endast nio
år gammal när detta hände och har inga klara minnen från händelseförloppet. Det
första jag tänkte när du visade bilder var: Hur fan tänkte tidningen när de
publicerade artikeln? De sa att de publicerade bilderna i syfte på att väcka
debatt kring press och tryckfrihet. Man kan ju verkligen ifrågasätta deras
metod att göra det. De borde ha kunnat tänka så pass långt och förutse de
konsekvenser som uppstod. Därför undrar jag om de hade något annat syfte än att
endast skapa en debatt angående press och tryckfrihet. Jag tror inte man
använder ett sådant extremt medel för att endast skapa debatt. Hade
Jyllands-posten något anat syfte än endast skapa en debatt? Vilket syfte i
sådant fall? Hur gynnar det tidningen?
B) Det är ju helt väntade reaktioner från omvärlden, bilderna är
inte bara en förolämpning mot deras religion och kultur, de spottar på dem, när
de inte trodde att bilderna kunde bli värre så hittar de på det värsta sattyg
de kan använda. De steg över en gräns. När den gränsen passeras så uppstår
självklart oroligheter runt om i världen. Hade omvärlden vanhedrat och spottat
på Sverige hade även vi reagerat starkt och aggressivt. Det finns ca 1,5
miljarder muslimer runt omkring i världen, det är väldigt korkat av
Jyllands-posten att publicera bilderna i den skalan, muslimer och andra
religiösa i världen tänker inte på att det var just en tidning i Danmark som
publicerade bilderna, de ser endast Danmark och andra västländer. De förstorar
en spricka som redan är tillräckligt stor. Mycket onödigt. Karikatyr:
en bild av en person där typiska drag i personens utseende
förstorats på ett skämtsamt eller förlöjligande sätt. Manifestation: något som är ett klart framträdande tecken,
ådagaläggande. Generalstrejk:
arbetsnedläggelse som företas av huvuddelen eller stora delar av ett lands
arbetstagare och som helt eller delvis har politiskt syfte. Frilansjournalist: utan att vara
anställd åtar sig arbete eller erbjuder sina tjänster på uppdragsbasis åt en
eller flera huvudmän. Ambassad: är
ett lands representanter (ombud) i andra länder. Konsulat: övergripande benämning på den representation i utlandet
som har till uppgift att handlägga konsulära ärenden. Skärmytsling: mindre strid. Imam:
är inom riktningen shia i islam ett namn på islams ledare efter Muhammed. Milis: är en grupp människor som kan
utföra vissa militära uppgifter. (Källa: NE)
C)
· Han spelar en central
roll i den islamistiska tron. Han anses vara Allahs sändebud och vara hans
närmaste profet.
· Koranen är deras heliga skrift och det
som står i Koranen skall följas. Många muslimer har tolkat flera olika verser
på det sätt att varken profeter eller Allah skall kunna avbildas på något sätt.
· Att de kopplar ihop islam och
muslimer med terrorism. En bild som ska föreställa Mohammed har han en bomb i
sin turban.
D)
· Därför att han är expert
inom området och är neutralt ställd.
· Jag tycker den mest relevanta frågan är
varför det är förbjudet att avbilda profeten Mohammed. För jag tror att de
flesta inte är kunniga inom ämnet och inte förstår varför det har blivit en
sådan debatt och enorma demonstrationer på grund av något som kan verka inte så
allvarligt om man inte förstår varför.
· Jag tycker att Stenbergs svar på
frågorna håller sig kvar inom frågan och ämnet på ett bra sätt, han använde ett
förståeligt språk och använde bra exempel.
· Jag tror att han ställer sig på det
sättet att man ska med samma frihet man har att välja religion kunna tolka sin
religion och leva efter den på olika sett. Han sa att man skulle se islamister,
och inte islam, alltså att se på den muslimska individens tro istället för att
se över islam.
· Frågan hur vida en vanlig muslim bryr sig
om att andra runt omkring i världen bryter mot andra regler i koranen förutom
att avbilda profeten Mohammed fick ett dåligt svar.
· Jag uppfattar svaren som att de är
svarade av en person med kunskap inom ämnet men som även ställer sig i en försvarsposition
för Islam.
· Inga nya förutom de på fråga A
E)
· Den blossade upp efter
tre månader efter publiceringen i samband med valet i Palestina, de använde
denna incident som ett försök att locka muslimska väljare. · Muslimer har sedan
lång tid tillbaka uppfattat västvärlden som att de ständigt attackerar den
muslimska världen, och att just denna incident publicerades i väst förstärker
den uppfattningen. · Alla tror att denna incident kan vidareutvecklas till en
konflikt mellan islam och väst, men inte av det muslimska kollektivet utan av
extremister och få individer. Alla förväntade sig en vidare konflikt, men av
olika aktörer. ·
F)
De säger ju att de gjorde
artikeln i syfte att skapa debatt om den press och tryckfrihet som vi har i
dagens ”demokratier”. De menar att de inte har gjort någon hets mot folkgrupp
och att de inte heller har brutit mot någon lag i deras eget samhälle. De hade
all rätt att publicera den artikeln.
G)
Jag har inte med hjälp av
de frågor jag har besvarat fått reda på något mer om Jyllands-Posten hade något
annat syfte med artikeln än att endast skapa en debatt angående press och
tryckfrihet. Jag har däremot fått svårare och svårare att förstå tidningens
motiv till att publicera en sådan artikel som smutskastar tidningen själv som
gör att de tappar radikalt många läsare och intäkter. Gör man det medvetet
måste man ha haft något annat syfte än att endast skapa en debatt.
H)
Demokrati är ju ett system
för ett så rättvist samhälle som möjligt. Men precis som vilket annat system
som helst så kan ju även det demokratiska systemet utnyttjas till gott och ont.
Demokratin bygger på att majoriteten är nöjda, sen att de andra 49% är
missnöjda gör ingenting, för vi lever i ett demokratiskt samhälle där
majoriteten har makten, även om majoriteten kan vara en person större. Vi har
ett demokratiskt system som gör att yttrandefriheten kan vara lika skadligt för
ett land samtidigt som det är ett absolut måste för att man ska kunna kalla landet
för en demokrati. Jyllands-Posten har alla demokratiska rättigheter att
publicera avbildningar av profeten Mohammed, man bara för att man har rätt att
göra det betyder det inte att man ska göra det. Precis som att alla har rätten
att säga vad de tycker om Jyllands-Postens artikel, oavsett om de spyr goja
eller tycker att den är bra så har Jyllands-Posten samma rätt att publicera
den. Och just det är så himla svårt när det gäller demokratin, det finns inga
direkta ramar om vad man får göra och inte göra med denna frihet som demokratin
har gett dig, du har den rätten och du kan göra vad du vill med den.
Tumba gymnasium
SvaraRaderaonsdag 20 november 2013
Hej Johan!
Jag hoppas att du har det bra.
Tack för dina svar. Som du ser såg jag till att de hamnade rätt. Har du inte tillgång till vår blogg? Hör av dig till mig då kan vi ordna det hela!
Och tillbaka till dina svar:
Rätt och bra! Både du och jag vet att du har tillräckliga resurser för att komma med utmärkt svar! Det gäller att vilja arbeta och prestera. Det gäller att närvara och ge tid och intresse åt ämnet!
Vi ses,
Nader